Ukraina

Tågluffen Litauen-Vitryssland-Ukraina (och lite Polen på slutet) är fortfarande på planeringsstadiet, men känns ändå lite närmare än förut. Snart ska vi köpa biljetter.

Ukraina har lockat mig under en tid, och även om jag var på Krim i somras känns det som att jag inte riktigt upplevde det riktiga Ukraina. Krim är ju så ryssdominerat och känns verkligen som en kvarleva från Sovjettiden med sina sanatorier, vandringsleder och linbanor.

image16
Tjernobyl (källa)

Den här gången är tanken att åtminstone åka till Kiev och Lviv, med en liten avstickare till Tjernobyl.
Jag kanske inbillar mig, men ukrainare känns aningen livsgladare och fredligare än ryssarna. På konserten med Haydamaki var stämningen uteslutande trevlig och många hade satt på sig folkdräktsskjortor. Och bara det faktum att Verka Serduchka(länken rekommenderas starkt) är ukrainare styrker att inbillningen kanske har ett visst mått av sanning i sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0