Import Export

image20

Häromdagen var Igor och jag och såg filmen Import Export på Zita. Det var en stark upplevelse som jag inte riktigt smält än. Regissören lyckades beröra så många olika aspekter av mänskligheten på en gång, och på ett väldigt avskalat sätt.

Han fångade också skönheten i betongen och industrimiljön.
Kvinnan som går till jobbet uppklädd i päls och höga klackar, mitt i misären av skorstenar och förfallna byggnader. Hon och hennes mor som kånkar på vattendunkar och kokar vatten på gasspisen till badet. Inredningen i lägenheten med mattor på väggarna, tunna spetsgardiner och femtiotalsmöbler.

En hel del scener var väldigt magstarka. Speciellt de där den österrikiske killens styvfar förnedrade prostituerade kvinnor och behandlade dem som förbrukningsvaror. Men filmen hade inte varit fullständig utan dem. Skildringen av ålderdomshemmet i Österrike var både gripande och komisk...och väldigt talande för det moderna Europa där gamla människor stoppas undan och glöms bort av sina anhöriga.

Jag ska inte ens försöka sammanfatta mer. Man måste se filmen för att förstå, och det är verkligen en upplevelse värd pengarna om man har en böjelse för filmer som inte bara skildrar den sminkade sidan av livet.

Bilden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0