Kvinnor och män

Könsroller känns som en självklarhet i Ryssland. Åtminstone om man jämför med Sverige.
Kvinnan ska fixa till sig och mannen ska vara джентльмен (gentleman). Kvinnan lagar maten och mannen drar in pengarna till hushållet. Och det här med vänskap mellan män och kvinnor fungerar inte riktigt.
Själv har jag i min kvinnoroll gått från ena extremen till den andra, för att slutligen placera mig någonstans i mitten. Och jag anpassar mig beroende på miljö, tar det bästa av det bästa.


På ett sätt är det en trygghet att ha de där fasta rollerna att falla tillbaka på. Att kunna fastslå att det här är typiskt manligt och det här är typiskt kvinnligt. Precis som att jag kan falla tillbaka på min svenskhet när jag är i Ryssland och hamnar i situationer som får mig att känna mig som ett ufo.
Men i slutändan vill jag hellre vara människa än kvinna (och svensk, medelklass, 80-talist och alla andra stämplar jag kan sätta på mig själv) - måhända att mitt beteende ibland är typiskt kvinnligt eller typiskt svenskt, men mest av allt är det typiskt Maria.


image8

"Ära åt den heroiska sovjetiska kvinnan"


Har läst lite artiklar om män och kvinnor på www.gazeta.ru.
En artikel hävdar att män är roten till all ondska, en annan att världen skulle vara bättre utan män. En tredje försöker neutralisera det hela och dra upp för- och nackdelar med båda könen. Den gemensamma nämnaren för alla artiklar är att det finns bestämda uppfattningar om vad som är manligt och vad som är kvinnligt. Diskussionen om att könsroller skulle vara konstruerade istället för biologiska finns överhuvudtaget inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0