Tofflor

Idag har jag varit på jakt efter tofflor.
Eftersom jag numera bor i korridor tänkte jag göra slag i saken och skaffa ett par äkta тапочки att luffa omkring i när jag är hemma. Men det var svårare än jag trodde. Var i en massa skoaffärer och det närmaste jag kom ett par okej tofflor var rosa flufftofflor med en dödskalle på, i storlek 30 (!). Är man vuxen är man tydligen förvisad till antingen svindyra fårskinnstofflor eller sånadär fula arbetstofflor som inte värmer tårna och som i värsta fall ger skavsår.


I Ryssland är toffelkulturen väldigt utbredd. Det är obligatoriskt att ha tofflor på sig inomhus och är man på besök hos någon finns det alltid ett eller flera par extra gästtofflor man kan låna.
Tofflor säljs precis överallt! Allt från jättebilliga filttofflor till glamorösa tofflor med klack (såklart). Man hittar dem i snabbköpet, på gatan, i kiosker...för man kan aldrig ha för många tofflor hemma. De används flitigt och av alla.
Här är en artikel om tofflor på ryska som rekommenderar att man byter tofflor minst en gång om året, samt påstår att vitryska tofflor inte luktar (till skillnad från kinesiska).


image14
(källa)

Under mitt år i Moskva lyckades jag bli hjärntvättad av toffelkulturen. Och jag ångrar fortfarande att jag slängde mina skitsnygga röda fjärilstofflor som jag köpte i Izmajlovskij park för 40 rubel. Trodde väl att jag skulle avvänja mig när jag väl kom tillbaka hit...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0