8 mars

Det är kvinnodagen idag, ännu en stor högtid i Ryssland och forna Sovjet.

image17
(källa)

Men medan man i Sverige tänker på jämställdhet och demonstrationer för kvinnliga rättigheter går assosciationerna i Ryssland till att hylla kvinnan just i egenskap av kvinna.
Man får som kvinna blommor, tårta och en paus från hushållsarbetet. Till en början störde jag mig lite på att kvinnodagen behandlas mer som en mors dag, men nu har jag börjat se det fina i det. I Ryssland visar man helt enkelt uppskattning och kärlek på ett annat sätt. Och eftersom könsrollerna är som huggna i sten blir det naturligt att dela in det på det här sättet (23 februari är som sagt mer eller mindre "mannens dag").


Svenskar vill vara jämställda och pk. Ryssar vill mest visa sina känslor och ha en anledning att fira. Skulle jag tvingas att välja mellan de två för resten av livet skulle jag nog faktiskt välja det senare. Men sen har jag ju också fördelen att kunna utnyttja allt bra som Sverige erbjuder, samtidigt som jag kan njuta av allt bra med Ryssland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0