Diminutivens förlovade värld

En av ryskans största skatter är enligt mig diminutiven. Diminutiv (ry. уменьшительная форма) används för att beskriva litenhet och i ryskan bildas de genom att använda olika suffix:

  • Vill man vara lite extra gullig eller snäll mot någon kan man t.ex. bjuda på lite кофейку с молочком (ungefär "litet gulligt kaffe med gullig liten mjölk") istället för vanligt tråkigt och anonymt кофе с молоком (kaffe med mjölk).
  • Är någon törstig kan man erbjuda водичка (diminutiv för vatten) eller rentav водочка (diminutiv för vodka, som i sin tur från början måste ha varit diminutiv för vatten...det är i alla fall min misstanke).
  • Tänker man på behagligt väder dyker såklart ordet солнышко (liten sol) upp i huvudet i stället för det neutrala солнце (sol)

image13
(källa)


Till diminutiven hör också dessa oändliga varianter av människors namn. När jag umgås i ryska kretsar kallas jag väldigt sällan för Maria. Jag blir åtminstone en Masha. Är det ännu hjärtligare blir jag Marusia, Mashenka, Manja o.s.v.
Diminutiven är som gjorda för att visa omtänksamhet och kärlek! Jag blir alltid lika glad när någon använder dem i min närhet och försöker lära mig att behärska dem själv på ett naturligt sätt.


Refrängen i låten Kafeshka (litet café) med Alla Pugacheva och Maksim Galkin bygger i princip helt på diminutiv, den är så söt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0