Svenskhet

När man kommer i kontakt med andra länder och kulturer tvingas man verkligen reflektera över sina nationella och kulturella egenheter.

image6


Något som var väldigt påtagligt när jag började åka till Ryssland var att jag kände mig mycket mer levande där. Självklart berodde det i viss utsträckning på att Sverige var vardag och Ryssland äventyr, men rent allmänt verkar ryssar leva mer i nuet än svenskarna.
I Ryssland är det inte konstigt att bara dyka upp utanför någons dörr utan att föranmäla sig. Man behöver inte "boka in" fika med sina vänner två veckor i förväg och hemmet är inte en lika privat sfär som här hemma. Hur gärna jag än vill att folk ska kunna komma och gå hemma hos mig är det ändå min privata zon, och det är lite känsligt att öppna den delen av mig själv inför andra.


Vår lägenhet i Moskva var öppen för alla.
Vi hade ständigt nya gäster och fester. Atmosfären var levande och välkomnande...sådär som man vill att det ska vara här hemma också. Men det är så svårt att få in den där spontaniteten i sin svenska vardag! Jag kommer hela tiden på mig själv med att vilja planera in allt i detalj. När jag vaknar vill jag ha en preliminär plan för dagen, och om något oförutsett inträffar blir jag lite stressad och måste organisera om i huvudet.


image7
Igor har skaffat tv från comhem och har en massa utländska kanaler. Igår jämförde vi lite vad man sände på primetime i de olika länderna och likheten mellan tyska, italienska och ryska kanaler var slående! Det var show, glitter, cirkus, folk som klädde ut sig/klädde upp sig och klappade händerna. Livsglädje helt enkelt.


Är det bara jag eller är inte svenskheten lite för torr? Jag är rädd att vår kultur kommer att dö ut om vi inte livar upp den lite...som det är nu kan många bara släppa loss, dansa och festa när de super. Och på en lördagskväll sänder man "America's funniest home videos" på tv som för att kompensera för att vi är så jävla tråkiga. Kom igen Sverige, bättre kan vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0