Sommarplaner

Jag har våta drömmar om att tågluffa Litauen-Vitryssland-Ukraina i sommar. Det är inte omöjligt och kräver inte överdrivet mycket pengar.


Vad är det med öst som attraherar mig så mycket?
Egentligen är jag inte klok som gång på gång utsätter mig för dålig service, sura ansikten och vemod. Men jag kan bara inte sluta att älska det! Det är något speciellt med de gamla betongkomplexen, historiens vingslag. Det var en annan tid. En bipolär värld indelad i öst, väst och deras sattelitstater...kalla kriget, muren, propagandan. Och även om det har gått över ett decennium sedan allt föll så lever ju människorna som föddes och växte upp i Sovjet fortfarande. De har kvar sina minnen och beteenden.


Det finns något kärleksfullt hos de barska tanterna i biljettluckorna. Det finns något charmigt med de gamla caféerna som spelar shanson (sentimental "fängelsemusik") och serverar vodka med tomatjuice till. Och avgaserna, som antagligen är både radioaktiva och cancerframkallande på alla möjliga sätt, luktar så härligt!
På många sätt är öst fortfarande lite av en motpol, och det är nog därför det känns så exotiskt. Men man måste nog vara lite masochistiskt lagd för att lägga pengar på att resa till Vitryssland eller Ukraina istället för att ta en charter till Turkiet...

image2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0